Abonneren  Inloggen

GTO 2 pers drukt op zoete aardappels

16 juli 2021

Dieetboeken doen het goed. Dat is niets nieuws. Echter, Puntgaaf Drukwerk lanceerde als publiciteitsstunt zeven heel bijzondere dieetboeken met als titel dieet smakelijk. Naar een idee van auteur Wouter Cornet rolden deze boeken, gedrukt op zoete aardappel-papier, van een oude GTO 2 pers.

Auteur Wouter Cornet

Dieet smakelijk

Het is het tweede boek van Wouter. Na de druk van De gezellige Dikzak op dieet, Waarom ik zo dik was en hoe ik dun werd, kreeg hij opnieuw inspiratie voor een tweede dieetboek. Wouter: ‘Het 96 pagina’s tellende boek, exclusief het omslag, en bevat zo’n 40 recepten waarmee je in ieder geval 33 kilo kunt afvallen. De eerste 7 boeken, een limited edition, dienden – vooruitlopend op de gewone oplage – als publiciteitsstunt. Die reeks is namelijk gedrukt op papier dat is gemaakt van zoete aardappels. Voor ieder boek werd 2.35 kilo gebruikt.’

Risico

Puntgaaf Drukwerk durfde als intermediair de benodigde partijen bij elkaar te brengen omdat het eerste project, zonder noemenswaardige stagnaties plezierig verliep. ‘We zaten op een lijn met Wouter en vonden het sowieso een eer en een uitdaging om dit project op te zetten en te coördineren,’ verduidelijkt Daan. Op de vraag hoe Puntgaaf Drukwerk financieel zo’n ambitieus project aandurft, antwoordt Daan lachend: ‘Dat doe je op basis van vertrouwen. Bovendien, we kennen de auteur, zekerheden hadden we niet. Het financiële risico was niet zo groot. Ik ga niet in op exacte bedragen, maar heb er in ieder geval geen verlies op gemaakt. Ik weet overigens niet wat de auteur voor het papier heeft betaald.’

De GTO 2 pers is een geweldige alleskunner en kon het ‘kromme’ zoete aardappel-papier wel aan.

GTO 2 pers

Het papier is geschept en gemaakt door de Papierfabriek De Middelste Molen. De droogtijd duurde, door het aardappelmeel, langer dan die van bij ‘gewoon’ papier. De historische papierfabriek, tevens museum produceert al sinds 1622 papier met behulp van waterkracht. De Middelste Molen ligt aan de Loenense beek en sinds 1868 ook aan het Apeldoorns Kanaal. Daan: ‘Nadat het papier van zoete aardappels was gemaakt moesten we ook nog de juiste drukpers voor de bladen van het boek zien te vinden. Het was aanvankelijk de bedoeling om het ‘aardappelpapier’ te printen (digitale druk). Maar (lachend) joh, daar lagen de vellen papier veel te krom voor. Doordat digitaal printen op het aardappelpapier geen optie was zijn we uiteindelijk op offset, een oude GTO 2 pers uitgekomen. Deze pers is echt een geweldige alleskunner. (Drukker wordt niet genoemd, ‘bedrijfsgeheim’, red.) Ik wilde het, na overleg met Wouter aanvankelijk laten naaien, maar dat ging dus niet. Het papier bleek namelijk gewoon te stug te zijn. Uiteindelijk hebben we het boekblok garenloos in PUR gelijmd, en voorzien van een boekband. En dat is weer gedaan door HABI-Bronsgeest, Handboekbinderij in Leidschendam.’

Monnikenwerk

Daan: ‘Verder heb ik tegen de drukker van de GTO 2 pers gezegd dat we wel gedurende het proces doorlopend moesten testen. Het was tijdrovend maar we kwamen telkens een fase verder. Tja, monnikenwerk, uiteindelijk hebben we er 6 dagen over gedaan om 7 exemplaren te vervaardigen. Het omslag was bovendien nog een verhaal apart. Dit heeft kartonkwaliteit en Wouter wilde dat er een ‘hap’ uitgehaald zou worden. Dat is gedaan door middel van laserstansen bij Snij & Graveerwerk in Hoofddorp. Het omslagpapier is handgeschept vervaardigd door papierkunstenares Betty Disco. Ontwerp van het boek is verzorgd door VanStijl.nl, Ralf Emmerich. De uitgever is GrowingStories.’

McDonald’s

Daan overhandigde aan de auteur het eerste van de 7 exemplaren van dieet smakelijk bij McDonald’s, Schiphol. ‘Dit is een beetje de traditie,’ grapt hij. ‘Een eerste exemplaar van De gezellige Dikzak op dieet, Waarom ik zo dik was en hoe ik dun werd heb ik ook daar aan hem overhandigd, hahaha…, gewoon lollig.’ Wouter heeft inmiddels twee van zijn zoete aardappel dieetboeken geschonken respectievelijk aan Museum Meermanno | Huis van het boek in Den Haag en Bodleian, Libraries van de University of Oxford in Engeland. ‘De laatste is één van de oudste bibliotheken ter wereld en mijn boek willen ze graag hebben voor hun Special Collection Department,’ aldus de schrijver. ‘Ik ben bijzonder trots dat zulke partijen mijn boek willen conserveren en tentoon willen stellen voor het publiek.’ Museum Meermanno | Huis van het boek (vroeger Meermanno-Westreenianum) is het oudste boekenmuseum ter wereld. ‘Ik wil Nemo in Amsterdam binnenkort ook een boek aanbieden. Maar wie nu een exemplaar wil bemachtigen zal een bedrag van 10.999 euro moeten neertellen. Het boek is overigens ook als ‘gewoon’ boek voor een betaalbaar bedrag bij de boekhandel verkrijgbaar (Uitgeverij Elmar).’

Puntgaaf Drukwerk-eigenaar Daan Kartsens: ‘Een mooie mix van digitale media en print heeft de toekomst.’

Creatieve hoogstandjes

Bij Puntgaaf Drukwerk aan de Leidse Haven ligt een hoeveelheid aan inspirerende producties op tafel. Niets is Puntgaaf Drukwerk te gek. Ze gebruiken bijzondere papiercombinaties, verrassende vouwwijzen, creatieve hoogstandjes et cetera. Daan verduidelijkt: ‘We maken van alles en nog wat, van ansichtkaarten, visitekaartjes en laatst nog voor iemand gewoon één fotoboek. Elke klant, ‘klein’ of ‘groot’, krijgt van ons de volle aandacht. Er zijn drukkerijen die enkel in techniek denken en dit niet vertalen naar eenvoud. Wij worden gelukkig niet beperkt door een eigen machinepark. De wens van de klant is het vertrekpunt. Vervolgens gaan we op zoek naar de passende oplossing en de diverse partijen die ons hierbij gaan helpen. Je moet het hebben van je professionele netwerk. Het gaat ook om tijd vrij te maken en aandacht te hebben voor een opdracht. Iedereen moet doen waar hij goed in is. Engelsen kunnen dat zo mooi zeggen: ‘It takes a village to raise a child’. Kortom, voor een product als dieet smakelijk heb je iedereen nodig die je maar bedenken kan!’

In de zon zitten

Daan: ‘Het lijkt misschien alsof print wordt opgeslokt door digitale media; print zal altijd blijven bestaan. Print heeft uiteindelijk toch unieke aspecten die digitale media niet hebben. Geur, gevoel, er doorheen bladeren, stukjes uitknippen, of met reliëf in schitterende foto’s op hoogwaardig papier. Denk ook aan in de zon zitten met print in plaats van een tablet of laptop. Het maakt lezen tot een feestje. Allemaal aspecten die bij digitale media ontbreken. Dat maakt print speciaal. Maar het hoeft niet het één of het ander te zijn. Een mooie mix van digitale media en print heeft de toekomst. Net zoals hoe radio is blijven bestaan, ondanks de opmars van de tv, net zoals hoe klassieke muziek is blijven bestaan ondanks de opmars van de moderne muziek, net zoals lp’s zijn blijven bestaan naast cd’s en spotify, hoe analoge fotografie naast digitale fotografie bestaat en hoe bioscopen zijn blijven bestaan. En door digitale media is print ook exclusiever geworden, waardoor je meer opvalt. Zeker als er een goed concept achter zit.’